Expo: All Cops Are + programma

Van 19 september 2024 16:00 tot 03 november 2024 17:00

Zijn alle agenten nou schoften, helden of iets daartussenin? All Cops Are brengt een actieve dialoog op gang over de complexe relatie tussen politie en samenleving. Hoe kijk jij naar (de rol en het optreden van) de politie?

Met expositie All Cops Are staat de politie van 19 september tot en met 3 november 2024 letterlijk en figuurlijk midden in de samenleving. De bibliotheek verbindt mensen, kennis en organisaties rond actuele maatschappelijke thema’s. De intentie van de expositie en randprogrammering is samen lerend vooruit te komen.

In All Cops Are laat een groep agenten zich tweemaal profileren door toevallige voorbijgangers op straat: eerst in hun eigen kleding, daarna in uniform. De stemmen die je hoort bij de video’s van de agent in burger en uniform komen altijd van verschillende mensen die op dat moment langs liepen. Afgaand op lichaamshouding, oogopslag, huidskleur, sekse of tattoo’s geven passanten een profielschets van de politieagent die voor hen staat. Maakt een uniform je conservatief? Vertrouw je iemand sneller als de persoon op je lijkt? Is stevig op je benen staan intimiderend voor een ander?

De titel All Cops Are verwijst naar de Engelse leuze All Cops Are Bastards. A.C.A.B. is een anti-establishment slogan die vooral bekend is onder activisten, krakers, hooligans, anarchisten en natuurlijk de politie zelf. De slogan framed de agent als handlanger van een onderdrukkende overheid. In de video’s die je in de expositie ziet wordt de agent opnieuw geframed. Niet door een bepaalde groep mensen, maar door verschillende individuen die de agent bekijken en met hun eigen blik en referentiekader bepalen wie ze zien. Wat zie jij?

De video expositie vind je in de centrale hal van de bibliotheek. Kom langs en praat mee tijdens één van de openbare activiteiten in de randprogrammering. Ontmoet sprekers uit de politie en samenleving tijdens de opening, deel je ideeën in een intieme dialoogsessie, kijk een film met Movies that Matters of ontdek wat we kunnen leren over de relatie politie en samenleving in de kunst(historie).

Programmering:
19 september Opening expositie All Cops Are
25 september Dialoogsessie: Is de politie te vertrouwen?
11 oktober Film: Al wat je ziet + dialoog
24 oktober Dialoogsessie: Wat moet de politie uitstralen?
29 oktober Bibliotheekcollege met kunsthistoricus Cathelijne Blok

Praktische informatie expo:
Locatie: Centrale hal, Centrale Bibliotheek
Data: 19 september tot en met 3 november 2024
Toegang: gratis

Over de makers
All Cops Are is een samenwerking van de politie met kunstenaar Yuri Veerman. Als creatief leiders van de politie creëren Marjon van Gelderen en Arnoud Grootenboer ruimte en nieuwe manieren om de veranderingen te activeren die nodig zijn.

Donderdag 19 september 2024 / Zondag 03 november

Tijdvak