Wil je opbrengstgericht werken? Gebruik dan de Monitor!

jong meisje schrijft

Vinden jouw leerlingen lezen leuk? Weet je wat ze graag lezen? Weet je wat je als leerkracht moet doen om de leerling aan het lezen te krijgen? En kan de leerling het juiste boek in de schoolbibliotheek vinden?

Heb je wel een indruk van het effect van leesbevordering op het lezen van kinderen, maar geen harde cijfers om die indruk te onderbouwen? Dat kan met de Monitor de Bibliotheek op school!

Wat is 'de Monitor de Bibliotheek op school'?

De Monitor is een digitaal instrument waarmee je via vragenlijsten een helder beeld krijgt van het leesgedrag van leerlingen thuis en op school en van de leesbevordering in de klas. Daarnaast bevat de enquête ook vragen over informatievaardigheden, leesmotivatie en (mits aanwezig) de schoolbibliotheek, om zo een compleet beeld te krijgen van het lezen op school.

Leerkrachten van alle groepen en leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de vragenlijsten in. De resultaten worden vervolgens door de bibliotheek verwerkt en weergegeven in een rapportage. Op basis van de resultaten stelt het team, samen met de bibliotheek, doelen voor de komende periode. De uitslag kan een basis vormen voor een goed onderbouwd leesplan, zodat we gericht te werk gaan om de leeservaring op school te verbeteren en het leesplezier bij leerlingen te bevorderen.

• oktober 2024 t/m 17 januari 2025

Vul de digitale vragenlijsten in.

• maart 2025

Ontvang de terugkoppeling van de leesconsulent van de bibliotheek.

Tips voor het invullen van de vragenlijsten:

• Plan een periode van ongeveer twee weken voor het invullen van de vragenlijsten. Dit kan met de hele groep tegelijk.
  • De vragenlijsten kunnen op verschillende apparaten (tablets, telefoons, laptops) worden ingevuld.
  • Voor kinderen die moeite hebben met lezen (en gebruik kunnen maken van een koptelefoon) is er een voorleesfunctie beschikbaar.
  • Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij de leesconsulent van Bibliotheek Rotterdam. Voor technische ondersteuning kun je een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Bekijk hier de korte promotiefilm over de Monitor dBos of de folder 'Meedoen met de Monitor' voor meer informatie.

Privacy

In verband met de privacyregels vastgelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt er in de leerlingenvragenlijst geen voor- en achternaam of geboortedatum van de leerling gevraagd. Er wordt uitsluitend gevraagd naar de leeftijd van de leerling. De vragenlijst wordt dus anoniem ingevuld. Om het invullen goed te laten verlopen kan de leerkracht een leerlingenvragenlijst naast de computer leggen waarop de leerlingen het invullen kunnen aftekenen. Er is ook een mogelijkheid dat leerkrachten een kenmerk (bijvoorbeeld een nummer) aan leerlingen toekennen dat ingevuld kan worden in de vragenlijst door leerlingen. Met dit kenmerk kan de leesconsulent en de monitorvolger van de school op leerlingniveau controleren welke leerlingen de vragenlijst hebben ingevuld. De koppeling leerling en kenmerk is alleen bij de leerkracht bekend. Bij de rapportages zullen in de grafieken geen namen van leerkrachten vermeld worden en zal alleen de groepsnaam zichtbaar zijn (zie het voorbeeld hieronder).