Film en Boek: Atonement

Van 17 oktober 2024 14:00 tot 17 oktober 2024 16:30

Deze keer vertonen Cinema Islemunda en Bibliotheek IJsselmonde op donderdag 17 oktober de film: Atonement van schrijver Ian McEwan. Het boek is ook te leen in de bibliotheek.

Het liefdesepos Atonement, uit 2007 onder regie van Joe Wright, is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 2001 van Ian McEwan.De film won de Oscar voor beste oorspronkelijke filmmuziek en was ook genomineerd voor die voor beste film, beste geadapteerde scenario, beste bijrolspeelster (Saoirse Ronan, zij won ook nog een Golden Globe als een BAFTA Award), beste artdirection en beste kostuums. Atonement won daarnaast meer dan veertig andere prijzen, waaronder een Golden Globe voor beste dramafilm en beste oorspronkelijke filmmuziek, een BAFTA voor beste film en beste productieontwerp, een Satellite Award voor beste geadapteerde scenario en een World Soundtrack Award voor beste oorspronkelijke soundtrack.

Het verhaal begint in de Engelse zomer van 1935, op de warmste dag van het jaar. Tijdens de naderende dreiging van de tweede wereldoorlog leiden Briony Tallis en haar familie een bevoorrecht luxe leventje in hun gigantische Victoriaans-Gothische landhuis. Briony, een aankomende schrijfster, is een meisje met een levendige verbeelding. Na een aantal catastrofale misverstanden beschuldigt ze Robbie Turner, de zoon van de huishoudster en minnaar van haar zusje Cecelia van een misdrijf dat hij nooit begaan heeft. Deze beschuldiging vernielt de prille liefde van Robbie en Cecelia en verandert op dramatische wijze voorgoed de levensloop van alle betrokkenen.

★★★★ Filmfreak
“Atonement” is een hartverscheurend drama dat heel wat moois te bieden heeft voor iedereen met een hart voor echte cinema. Of voor echte literatuur, want de gelauwerde roman van Ian McEwan waarop de film is gebaseerd was al in 2001 ‘talk of the town’.
★★★★ Filmtotaal
“Samen met het sterke, intelligente verhaal, het goede acteerwerk, het magnifieke camerawerk en de sterke montage levert dit een meeslepende en grootse film op, zoals we die van Europese bodem toch niet zo heel vaak zien.”

Praktische informatie:

• Locatie: Filmzaal Islemunda