Inspiratiebijeenkomst Kinderboekenweek 2024

Van 11 september 2024 13:30 tot 11 september 2024 17:30

Het thema van de Kinderboekenweek is Lekker eigenwijs!

Kom 11 september naar onze bijeenkomst vol handvatten, praktische tips en inspiratie om de Kinderboekenweek in jouw klas vorm te geven. Sluit aan bij een van de workshops, kom naar de lezing en loop langs de diverse kramen.

13.30 start informatiemarkt

14.00 – 14.45 eerste workshopronde

15.00 – 16.00 plenaire lezing Anne Steenhoff

16.15 – 17.00 tweede workshopronde

17.30 einde informatiemarkt

Plenaire lezing door Anne Steenhoff
Een jonge leerkracht uit Utrecht, bewijst dat het tij in Nederland nog gekeerd kan worden als het gaat om leesplezier en -vaardigheid. Met haar aanpak veranderde ze een klas vol leeshaters in enthousiaste lezers. Recent verscheen haar boek Een lui letterland: een boek voor de leerkracht, de ouder en beleidsmaker. Vol gerichte boekentips per leeftijd en interesse.

Janneke Schotveld
Ze is bekend van o.a. Superjuffie en de moderne sprookjes De kikkerbilletjes van de koning en de Dappere Ridster. In haar workshop creatief schrijven leer je waarom creatief schrijven met je klas heel veel doet voor het leesplezier. Je krijgt volop materiaal om de volgende dag mee aan de slag te gaan in de klas. De workshop is geschikt voor leerkrachten vanaf groep 4, ook als je denkt dat je niet kunt schrijven!

Rian Visser
Ze is Kinderboekenambassadeur en zit boordevol ideeën om de Kinderboekenweek eigenwijs te openen. Rian heeft speciaal voor deze gelegenheid een nieuw verhaal geschreven: ‘Als ik vleugels had’. Ze neemt je mee in de opdrachten bij het verhaal, die geschikt zijn voor leerlingen in de midden- en bovenbouw.

Verteltheater
Wat is er mooier dan een leerkracht die verhalen vertelt? In deze korte kennismakingsworkshop Verhalen vertellen van Ernst Weerstra oefenen we om een verhaal beeldend en speels te vertellen, met gebruik van gebaren, mimiek, spelen met je stem en spanning opbouwen.

De Lekker Eigenwijze Workshop
Leesconsulenten Dewi en Barthe laten je op een laagdrempelige manier kennismaken met verschillende werkvormen op het gebied van leesmotivatie, met een eigenwijze twist! Deze werkvormen zijn niet alleen in te zetten tijdens de Kinderboekenweek, maar ook daarna.

Waar?
Woensdag 11 september van 13:30 tot 17:30 uur in het Bibliotheektheater van de Centrale Bibliotheek Rotterdam.

Inschrijven?
Enthousiast geworden? Schrijf je vóór 3 september in via het aanmeldformulier hieronder! Hier kun je ook je voorkeuren aangeven voor de twee workshopsrondes.

Kosten?
De inspiratiebijeenkomst is gratis voor leerkrachten van scholen die deelnemen aan de Bibliotheek op school Rotterdam. Overige organisaties betalen €100,- per persoon, exclusief btw. Inschrijving is bindend. Je kan je kosteloos laten vervangen door een collega. Komt er op de dag zelf iets tussen of meld je je korter dan twee dagen voorafgaand aan het evenement af, dan brengen wij €35,- annuleringskosten in rekening.

Woensdag 11 september 2024

Tijdvak